| Prądnica-iskrownik o pięciu cewkach | |
Wysłany: Sob 12:46, 27 Lut 2010 |
|
|
leśnik |
Rozmowny |
|
|
Dołączył: 25 Mar 2007 |
Posty: 185 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 74 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Barlinek Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Z tym patentem jeżdżę już od dłuższego czasu. Oprócz dwóch standardowych cewek zasilających światła, dodałem małą cewkę oświetleniową dla światła tylnego i stop, oraz zwykłą, dużą od zasilania zapłonu (o zwężonych nabiegunnikach) w miejscu gdzie w oryginale jest dodatkowy wspornik dekla magneta. Lokalizacja dodatkowej cewki na zdjęciach:
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]
Numery oznaczają:
1-oryginalna cewka zasilania zapłonu (u mnie z przedłużonym uzwojeniem),
2-cewka dodatkowa, przerobiona z zapłonowej,
3 i 4 - oryginalne cewki świetlne, połączone szeregowo,
5 - dodatkowa mała cewka oświetleniowa, owinięta taśmą izolacyjną dla uniknięcia zwarć uzwojenia do masy.
W dodatkowej cewce, nabiegunniki zeszlifowane są symetrycznie na całej wysokości rdzenia - to jedyny sposób, by zmieścić ją między cewkami oryginalnymi. Niestety, jest i efekt uboczny: jej moc spada wtedy do 10-12W, ale to i tak wystarczy by wstawić w lampę mocniejszą o 10W żarówkę lub zasilać kierunki (np. halogenowe, po 5W każdy).
Zwróćcie uwagę, że wstawiająć dodatkową cewkę wypiłowałem też część podstawy iskrownika dzięki której mamy możliwość ustawiania zapłonu. Oznacza to, że obraca się on o mniejszy niż w oryginale kąt.
I jeszcze jedna uwaga: dodatkowa cewka musi być solidnie przykręcona (M4, jak w oryginale - z tym, że jedna długa ma na końcu nakrętkę trzymającą cewkę wraz z małą aluminiową wstawką tak, by cewka nie ocierała o wirnik magneta). Kiedyś tego nie dopilnowałem i dziś mam wyraźne rowy na wirniku, a przy tym zdecydowanie niższą wydajność oświetlenia.
Od razu zastrzegam, że to nie jest ostateczna wersja prądnicy - kolejny wariant w opracowaniu, o wynikach dam znać jak skończę i przetestuję. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Sob 15:36, 27 Lut 2010 |
|
|
michal_b17 |
Zagubiony na Forum |
|
|
Dołączył: 04 Lis 2008 |
Posty: 827 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: okolice Zielonej Góry Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jaką orientacyjnie mocą dysponuje ten iskrownik ? |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Sob 17:30, 27 Lut 2010 |
|
|
leśnik |
Rozmowny |
|
|
Dołączył: 25 Mar 2007 |
Posty: 185 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 74 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Barlinek Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tak naprawdę zależy to od mocy cewek oświetleniowych. Dwie połączone szeregowo to 20W lub 30W, zależnie od typu. Dodatkowa duża to kolejne 10-12W, przy założeniu że przerobiliśmy cewkę która normalnie służy jako zasilanie zapłonu. W sumie ponad 30 lub ponad 40W na oświetlenie, plus mała pomocnicza cewka ok.2W. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Sob 18:58, 27 Lut 2010 |
|
|
michal_b17 |
Zagubiony na Forum |
|
|
Dołączył: 04 Lis 2008 |
Posty: 827 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: okolice Zielonej Góry Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
No to już w porównaniu z oryginałem można poszaleć z oswietleniem itp. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Sob 21:21, 27 Lut 2010 |
|
|
cross |
JAWA50speed |
|
|
Dołączył: 15 Lip 2008 |
Posty: 1671 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Skąd: Wronki Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
No jak zwykle porządna robota. A mam pytanie może by zastosować tutaj bez masówki zaoszczędziłoby się około 30-40% mocy. A nie zwiększą się opory przy założeniu dodatkowych 2 cewkach ?? |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Sob 21:33, 27 Lut 2010 |
|
|
leśnik |
Rozmowny |
|
|
Dołączył: 25 Mar 2007 |
Posty: 185 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 74 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Barlinek Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Co do pierwszej części pytania - nie wypowiem się, nie próbowałem. Wg artykułów pana T. Sałka, teoretycznie każde 10W dodatkowo wytworzone przez generator prądu w motocyklu czy innym pojeździe, powoduje zmniejszenie mocy silnika o ok.100W, czyli 0,1kW. Szczerze mówiąc, kompletnie nie odczułem różnicy w osiągach. Za to cieszę się znacznie lepszym niż wcześniej światłem i mam zamiar nadal zwiększać wydajność prądnicy. W planach ekstremalnie lekkie magneto z magnesami neodymowymi, być może alternator trójfazowy. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Nie 13:49, 28 Lut 2010 |
|
|
cross |
JAWA50speed |
|
|
Dołączył: 15 Lip 2008 |
Posty: 1671 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Skąd: Wronki Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
A te neodymy w jaki sposób chciałbyś założyć ?? Może obiło ci się o uszy ,że robię JAWE50speed więc chcę zrobić tam wszystko co się da i zapłon jest jedną z tych rzeczy co chcę przerobić. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Nie 17:05, 28 Lut 2010 |
|
|
leśnik |
Rozmowny |
|
|
Dołączył: 25 Mar 2007 |
Posty: 185 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 74 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Barlinek Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Wkrótce wrzucę rysunek, bo na razie jestem na tym etapie projektu. Magneto będzie bardzo lekkie, myślę że znacznie poniżej połowy masy oryginału. W zasadzie z fabrycznej części zostanie tylko wewnętrzna część aluminiowego rdzenia, usunięty cały ferromagnetyk, dodane dwie tarcze z aluminium i właśnie neodymy. Być może da się zrezygnować z krzywki sterowania zapłonem, mam inny patent na zapłon przerywaczowy. Opcjonalnie, zamiast zapłonu stykowego - elektroniczny, z impulsatorem. Czekajcie cierpliwie na rysunek.
Dobrze się składa jeśli próbujesz zbudować "żyletę", bo tak lekkie magneto poprawi dynamikę a przy okazji może zmniejszyć zuzycie paliwa. Tyle, że przy budowie tego patentu na bank trzeba będzie skorzystać z pomocy tokarza. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Nie 18:22, 28 Lut 2010 |
|
|
rutkowski |
Własny tytuł (zgłoś się do admina) |
|
|
Dołączył: 19 Paź 2007 |
Posty: 3024 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Łódź Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ostatnio stoczyłem wirnik po obu stronach aż do magnesów. Puki co nie miałem okazji sprawdzić. Z tym odchudzaniem tez nie przesadzajcie, na tej stronie są zdjęcie jak może narozrabiać koło zamachow jeśli się je zbytnio stoczy.
[link widoczny dla zalogowanych] |
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez rutkowski dnia Nie 18:23, 28 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Wysłany: Nie 18:26, 28 Lut 2010 |
|
|
DarkAndScary |
Doświadczony |
|
|
Dołączył: 08 Sty 2010 |
Posty: 40 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
To sa skrajne przypadki.. w Jawce takie przeciazenia jak tam nie zachodza. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Nie 19:05, 28 Lut 2010 |
|
|
rutkowski |
Własny tytuł (zgłoś się do admina) |
|
|
Dołączył: 19 Paź 2007 |
Posty: 3024 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Łódź Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
nawet mały kawałek metalu rozpędzony do kilku tysięcy obrotów ma wystarczającą energie żeby sporo zniszczyć |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Nie 20:14, 28 Lut 2010 |
|
|
leśnik |
Rozmowny |
|
|
Dołączył: 25 Mar 2007 |
Posty: 185 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 74 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Barlinek Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
rutkowski napisał: | Z tym odchudzaniem tez nie przesadzajcie, na tej stronie są zdjęcie jak może narozrabiać koło zamachow jeśli się je zbytnio stoczy.
|
Masz rację - czasem to bywa zgubne. Ale jeśli przeanalizujesz zdjęcia, dojdziesz do wniosku że:
a) materiał usunięto w sposób który spowodował powstanie "linii wyłamania" na pogłębionym przetoczeniu czoła,
b) koło przenosiło bezpośrednio moment obrotowy, o czym świadczą zęby na obwodzie; ten warunek absolutnie nie dotyczy magneta Jawki, pozostają jedynie siły indukcji magnetycznej oraz wywołane przyspieszeniem/opóźnieniem przy zmianie obrotów.
Po prostu w opisywanym przypadku musiało tak się stać, nie ma mocnych. Zbyt duże siły i za mocno obciążony materiał, czyli jak napisano powyżej - aż takie przeciążenia Jawki w tym punkcie nie dotyczą. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Nie 21:59, 28 Lut 2010 |
|
|
cross |
JAWA50speed |
|
|
Dołączył: 15 Lip 2008 |
Posty: 1671 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Skąd: Wronki Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja chcę założyć czujnik szczelinowy ale koleś za schemat zawołał... 80zł więc chyba trochę dużo co nie ? Myślałem też nad założeniem halltrona więc nie wiem co leprze |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Nie 22:06, 28 Lut 2010 |
|
|
rutkowski |
Własny tytuł (zgłoś się do admina) |
|
|
Dołączył: 19 Paź 2007 |
Posty: 3024 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Łódź Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Pokombinuj z czujnikiem od 126 EL kosztuje niewiele, a mógłby się sprawdzić. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Pon 18:45, 01 Mar 2010 |
|
|
misiak162 |
Własny tytuł (zgłoś się do admina) |
|
|
Dołączył: 02 Kwi 2007 |
Posty: 1076 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Proszowice koło Krakowa |
|
|
|
|
|
|
|
|
Panie leśnik tu nasuwa sie moje pytanie czy nie lepiej by było poprostu przewinąc cewki zeby dawały wiekszą moc i większe napięcie i odpowiednio zrobic regulator napięcia na ładowanie do aku i wtedy podlączyc kierunkowskazy? Czy bardziej opłacalne jest przeróbka z dołozeniem dwóch cewek... Bo ja w sumiem sklądam koledze ogara i ma to byc cos takiego zeby obalic mi o awaryjnosci bo jemu sie to strasznie psuje. I tak własnie myslałem nad tym... I dlatego pytam. Czekam na rade. |
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez misiak162 dnia Pon 18:46, 01 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Forum o Jawie 50 Strona Główna » Elektryka
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 2
Idź do strony 1, 2 Następny
|
|
|
|