| remont silnika - Osadzanie łozysk tocznych | |
Wysłany: Pon 22:36, 25 Sty 2010 |
|
|
rutkowski |
Własny tytuł (zgłoś się do admina) |
|
|
Dołączył: 19 Paź 2007 |
Posty: 3024 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Łódź Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Montaż łożysk tocznych
Artykuł jest dość długi ale warto przeczytać, możliwe że zaoszczędzi komuś nerwów i dodatkowych wydatków.
Niezawodna praca łożysk jest uwarunkowana prawidłowym przeprowadzeniem montażu, który wymaga zachowania następujących zasad:
• przyłożenia siły wciskającej do pierścienia osadzonego (niedopuszczalne jest wywieranie nacisku na jeden pierścień w celu wciśnięcia drugiego),
• unikania bezpośrednich uderzeń narzędzia w pierścienie, koszyk lub części toczne łożyska,
• osadzania w pierwszej kolejności pierścienia ciaśniej pasowanego,
• powierzchnie osadzeń powinny być pozbawione zadziorów, skaleczeń i brudu oraz posmarowane olejem maszynowym,
• zachowania bezwzględnej czystości miejsca montażu oraz jego zabezpieczenia przed wszelkim kurzem oraz pyłem lub odpryskami metalu pochodzącymi z narzędzi służących do montażu,
• sprawdzenia wymiarów i kształtu miejsc osadzeń.
Odstępstwo od pierwszego z wymienionych warunków prowadzi do powstania fałszywych odcisków Brinella, które są przyczyną drgań i szybkiego zużycia łożyska. Odciski Brinella powstają na skutek nieprawidłowego montażu wykonanego tak, że siła wciskająca obciąża części toczne. Na skutek nacisków powstają na bieżniach odciski części tocznych podobne do odcisków otrzymanych przy pomiarze twardości. Stąd ich nazwa – fałszywe odciski Brinella. W razie konieczności jednoczesnego osadzania pierścieni należy zastosować przyrząd przenoszący siłę wciskającą jednocześnie na obydwa pierścienie przy zachowaniu luzu w łożysku.
[Jednoczesny montaż obu pierścieni]
Montaż łożysk małych rozmiarów może być przeprowadzany za pomocą lekkich uderzeń młotka, wywieranych za pośrednictwem pobijaka z miękkiego metalu lub rury, na osadzany pierścień łożyska
[Montaż łożysk małych rozmiarów na wałkach]
[osadzanie łożysk w otworach]
Jednocześnie uderzenia powinny być równomiernie rozłożone wokół pierścienia dla zapobieżenia przekoszeniu i zakleszczeniu łożyska.
Montaż łożysk małych i średnich rozmiarów znacznie ułatwia podgrzanie łożyska do temperatury około 80–120°C lub zamrożenie wału w ciekłym azocie. Jednak temperatura 120°C nie może być nigdy przekroczona, gdyż powoduje to zmiany strukturalne materiału łożyska. Łożyska z własnym zapasem smaru ZZ i 2RS mogą być podgrzewane do temperatury, która nie powoduje utraty właściwości zawartego w nich środka smarującego. Temperatura ta jest niższa od 80°C lub równa tej wartości, a jednocześnie niewskazane jest podgrzewanie tych łożysk w oleju.
wiadomości zaczerpnięte ze strony [link widoczny dla zalogowanych] |
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez rutkowski dnia Pon 22:49, 25 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Pon 23:23, 25 Sty 2010 |
|
|
cross |
JAWA50speed |
|
|
Dołączył: 15 Lip 2008 |
Posty: 1671 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Skąd: Wronki Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
To czyli mogę z tego wywnioskować ,że łożyska się wciska po obręczy tak jak robiłem to dotychczas ?? |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Pon 23:37, 25 Sty 2010 |
|
|
rutkowski |
Własny tytuł (zgłoś się do admina) |
|
|
Dołączył: 19 Paź 2007 |
Posty: 3024 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Łódź Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Tak, jak osadzasz w otworze to uderzasz w zewnętrzną bieżnie, a jak na walku to w wewnętrzną. Kulki nie mogą przenosić żadnej siły. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Pon 23:40, 25 Sty 2010 |
|
|
cross |
JAWA50speed |
|
|
Dołączył: 15 Lip 2008 |
Posty: 1671 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Skąd: Wronki Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
A łożyska się chłodzi nie bo teraz zgłupiałem troche ogólnie metal się chłodzi ,a alu podgrzewa ?? |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Pon 23:47, 25 Sty 2010 |
|
|
rutkowski |
Własny tytuł (zgłoś się do admina) |
|
|
Dołączył: 19 Paź 2007 |
Posty: 3024 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Łódź Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeżeli podgrzejesz łożyska powyżej 120*C to zostaną one odpuszczone i stracą twardość. Najpierw rozgrzewasz karter i osadzasz zimne łożyska, potem wkładasz wał do zamrażarki [albo na dworek] i podgrzewasz kartery już z łożyskami do około 80*C [bezpieczna granica, aby w metalu nie zaszły zmiany strukturalne] i składasz wszystko do kupy. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Czw 18:34, 04 Lut 2010 |
|
|
dychul |
Rozmowny |
|
|
Dołączył: 21 Sie 2009 |
Posty: 162 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dobrze wiedzieć o tych łożyskach. Domowym sposobem raczej trudno je dobrze obsadzić w karterach. Ja z tym problemem będę szukał warsztatu z prasą. Koszt takiej operacji będzie niewielki i pewność dobrze wykonanej pracy. Mnie nurtuje inny problem. Jak obsadzić wał przy składaniu silnika aby jego i nowo założonych łożysk nie uszkodzić? |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Czw 20:48, 04 Lut 2010 |
|
|
cross |
JAWA50speed |
|
|
Dołączył: 15 Lip 2008 |
Posty: 1671 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Skąd: Wronki Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Na gorąco najlepiej jest mieć takie płytki od piekarnika i na tym podgrzewać |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Czw 20:59, 04 Lut 2010 |
|
|
dychul |
Rozmowny |
|
|
Dołączył: 21 Sie 2009 |
Posty: 162 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nawet porządne nagrzanie karterów razem z łożyskami nie umożliwi chyba tego, że wał wejdzie jak przysłowiowym masełku? |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Czw 21:04, 04 Lut 2010 |
|
|
cross |
JAWA50speed |
|
|
Dołączył: 15 Lip 2008 |
Posty: 1671 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Skąd: Wronki Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeśli odpowiednio podgrzejesz, schłodzisz to da radę |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Czw 21:17, 04 Lut 2010 |
|
|
mefisto |
Własny tytuł (zgłoś się do admina) |
|
|
Dołączył: 13 Sie 2007 |
Posty: 1005 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 10 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Kielce Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
A jak posmarujesz dodatkowo olejem ? |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Czw 21:28, 04 Lut 2010 |
|
|
rutkowski |
Własny tytuł (zgłoś się do admina) |
|
|
Dołączył: 19 Paź 2007 |
Posty: 3024 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Łódź Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Łożysk nie można nagrzewać powyżej 120 *C |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Pią 1:22, 05 Lut 2010 |
|
|
cross |
JAWA50speed |
|
|
Dołączył: 15 Lip 2008 |
Posty: 1671 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Skąd: Wronki Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
No olejem hmm ja nie mam zbytnio przekonania do oleju bo może zostać jakaś warstwa oleju pomiędzy karterem albo czymś |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Sob 22:07, 20 Lut 2010 |
|
|
dychul |
Rozmowny |
|
|
Dołączył: 21 Sie 2009 |
Posty: 162 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ten artykuł zadecydował, że musiałem zrobić coś co umożliwi obsadzenie wału w łożyskach karterów bez użycia młotka. Tutaj radziliście mi nagrzać kartery z łożyskami. Do tego sposobu nie miałem 100% przekonania, a poza tym obawiałem się reakcji żony na widok karterów w piekarniku. Na innym forum jeden z użytkowników podpowiedział mi sposób. Za jego radą poprosiłem tokarza o zrobienie tulei, która oprze się o wewnętrzną bieżnię łożyska. Śrubę, do której będzie przyspawana nakrętka wału, szpilkę o średnicy 5 mm, dwie podkładki o średnicy zewnętrznej nie mniejszej niż średnica tej tulei i otworach: jednej podkładki 5 mm, drugiej podkładki średnicy śruby z przyspawaną nakrętką. Jak to działa: wał wsuwam w łożysko, a następnie na jego czop nakręcam śrubę. Do bieżni łożyska przystawiam tę tuleję, nakładam podkładkę i na wystającą śrubę nakręcam nakrętkę. Dokręcając nakrętkę wał sam się wciąga. Ja mam pewność, że nic się nie uszkodzi. Po tej operacji wał kręci się leciuteńko i bezgłośnie. Od strony iskrownika w wał wkręcę szpilkę o średnicy 5 mm i również wykorzystam tę tuleję. Tu natomiast poprzez tę szpilkę wał będę wciągał jednocześnie skręcając śruby karterów, gdyż mogłaby ulec urwaniu. To rozwiązanie jest idealne do wałów, które z obu stron zakończone otworem lub gwintem nie mniejszym niż 8 mm. Np jak wał do Rometa 205. Poniżej załączam link do zdjęć.
[link widoczny dla zalogowanych] |
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez dychul dnia Sob 22:10, 20 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Sob 23:03, 20 Lut 2010 |
|
|
rutkowski |
Własny tytuł (zgłoś się do admina) |
|
|
Dołączył: 19 Paź 2007 |
Posty: 3024 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 39 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Łódź Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bardzo ładnie ci to wyszło, jeśli możesz to zwymiaruj tą tulejkę abym mógł sobie też taką dorobić
Osadzanie łożysk w karterach też można zrobić na podkładki i śrubę z nakrętką |
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez rutkowski dnia Sob 23:09, 20 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
Wysłany: Nie 1:12, 21 Lut 2010 |
|
|
cross |
JAWA50speed |
|
|
Dołączył: 15 Lip 2008 |
Posty: 1671 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Skąd: Wronki Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
No bardzo ładnie ja będę do speeda wszelkie stojaki ściągacze itp. dorabiał by nie używać młotka więc teraz to tylko pozostaje czekać ale naprawdę ładnie ci to wyszło |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Forum o Jawie 50 Strona Główna » Problemy techniczne
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
|
|
|
|