| Rasowanie 2T w teorii (obliczenia) | |
Wysłany: Sob 1:36, 16 Paź 2010 |
|
|
wojtekwrc |
Początkujacy |
|
|
Dołączył: 13 Paź 2010 |
Posty: 29 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
A więc podam parę przydatnych informacji i wzorów nt. rasowania silników 2T.
Najpierw pojemność która będzie nam potrzebna do podstawiania.
Vs=(pi*d[mm]*s[mm])/100
Vs-pojemność skokowa
pi-stała matematyczna (niewymierna) w przybliżeniu 3,1415....
d-średnica tulei (od wewnątrz)
s- skok tłoka
czyli dla jawki np tuning 60ccm to tak naprawde:
Vs=(3,1415*40*44)/100
Vs= 55,2904 (ccm)
Wzór na czas otwarcia okna ssącego na danych obrotach silnika:
t= st.owk/ (6*n)
t-czas
st.owk-otwarcie okna ssącego w stopniach obrotu wału korbowego
n-zakładane obroty silnika
dla jawki przy 3000
t=135/ (6x3000)
t= ok. 0,0075s.
Obroty najlepszego napełniania:
najlepsze napełnianie skrzyni korbowej mieszanką (obroty tego napełniania) można obliczyć ze wzoru:
n= (1804x st.owk)/ pierwiastek kwadratowy z (Vps+Vs)*[(ls/frs)+(1/ds)
n-obroty silnika
1804-wartość stała
st.owk- otwarcie okna ssącego w stopniach owk
Vps- pojemność szkodliwa skrzyni korbowej w ccm
VS-pojemność silnika w ccm
ls-długość układu ssącego w cm
frs-poprzeczny przekrój kanału ssącego w cm^2
ds-średnica okna ssącego w cm
Aby zmierzyć pojemność szkodliwą skrzyni biegów bierzemy stary tłok i wierciwy dziurę w denku, ustawiamy tłok w DMP i wlewamy przez niego strzykawką olej. Jawka w oryginale ma pojemność szkodliwą skrzyni korbowej ok.210ccm, a z podkową ok.198ccm Spiłowanie tłoka od strony okna ssącego o każdy 1mm to zmiana kątu otwarcia okna ssącego o 4 stopnie. np. oryginał 135 a 1mm skrócony 139
Obroty najlepszego napełniania w serii to ok. 7750rpm po zastosowaniu podkowy 7930rpm a po skróceniu tłoka o 1mm-7977rpm, 2mm-8205rpm a po zastosowaniu membrany można zrobić dziurę w tłoku na nóżce od strony dolotu, ponieważ to już nie tłok steruje otwarciem kanału ssącego.
Efekt doprowadzenia do układu ssącego zimnego powietrza można obliczyć ze wzoru:
N1e=Ne* [(546+t)/(546+t1)
N1e-moc z doprowadzeniem zimnego powietrza KM
Ne-moc silnika KM
t-temperatura pod osłoną silnika st.C
t1-temperatura otoczenia st.C
POSZERZENIE OKNA WYDECHOWEGO
max wielkość okna wydechowego:
b=l/5
l-obwód tulei
5-wartość stała
Obwód tulei:
l=d*pi
d-średnica wewnętrzna tulei
pi-3,1415...
Wydech-Gdy okno jest szersze u góry niż u dołu to silnik ma mniejszą elastyczność, ale znacznie większą moc przy wysokich obrotach.Gdy okno jest szersze u dołu silnik ma większą elastyczność.W przypadku okna kwadratowego efekt jest pośredni.
UKŁAD SSĄCY
Co do jawki to wg. mnie warto rozwiercić Jikova do 18mm, Gdy tak zrobimy musimy również powiększyć króciec do rozmiarów 23,7x15, króciec warto jeszcze wypolerować od środka.
Pole powierzchni gardziela:
P=pi*fi^2/4
pi-3,1415....
fi-średnica gardziela
Pole okna ssącego w tuningowanym silniku musi mieć rozmiar:
P1=P*1,4
P1- pole powierzchni okna ssącego
P-pole powierzchni gardziela
Szerokość okna ssącego:
b=P2/14
b-szerokość okna ssącego
P2-pole powierzchni okna ssącego
Powierzchnia łączna okien płuczących w tuningowanym silniku:
P3=P4*1,2
P3-powierzchnia łączna okien płuczących
P4- Powierzchnia króćca ssącego
Co do dodatkowych okien to:
jeśli chcesz stosować małą ilość duzych okien idziesz na elastyczność, robiąc duzo małych okien robisz silnik pod wysokie obroty i moc maksymalną tylko na wysokich obrotach.oraz podstawowa informacja jaką musimy pamiętać to, że poszerzenie okien przelotowych to lepsze napełnianie cylindra mieszanką przy niższych obrotach silnika.Podwyższenie okienek to przesunięcie dobrego napełniania w zakres wyższych obrotów
ZNOWU WYDECH xD
Powietrze "przepompowywane" przez tłumik na danych obrotach:
V=Vs*n
Vs-pojemność silnika ccm
n-obroty silnika rpm
Wynik to jaką przepustowość musi mieć tłumik w litrach na minutę (po przekształceniu ccm na litry)
PALIWO
alkohol metylowy i etylowy- około 100 oktan
cytat z książki o tuningu:
"Zastosowanie jako paliwa alkoholu metylowego (ok.30%) daje przyrost mocy niekiedy o 10% (...) Jeżeli do alkoholu doda się nitrometanu (ok.30%) moc silnika wzrasta o dalsze 15%."
nitrometan-paliwo do silników modeli RC
świece
stopień sprężania=zalecana wartość świecy
6-7=225-240
7-8=260-275
8-9=275-300
10-11=380-440
11-14=440-500
Inne przeróbki
Odchudzanie części:
tłok należy maksymalnie odchudzić, dzięki czemu motor się lepiej wkręca, należy zastosować stary sworzeń tłoka, ponieważ jest lżejszy od tych nowych
korbowód, można także odchudzić poprzez spiłowanie, a później wypolerować, aby wyeliminować efekt "karbu"
Można zamiast tulejki na sworzeń korbowodu zastosować łożysko igiełkowe o wymiarach:
wew.-14mm
zew.-17m
szerokość-13mm
Można także splanować głowicę, ale to opiszę w innym temacie
Co do zmiany przełożeń to do jawki bez problemu pasują zębatki zdawcze z WSK, których jest dość duży wybór na allegro.
Da się także zrobić w jawce moduł CDI
Przydatne linki
tuning tłoka- http://www.mzetz.fora.pl/tuning-motocykli,3/wsk-125-tuning,1832.html
program do wyliczania wydechu- [link widoczny dla zalogowanych]
obliczanie przełożeń jawka- [link widoczny dla zalogowanych]
No i na końcu to co nam zawsze mówi nauczycielka z matmy xD:
"Matematyka jest królową nauk" ;p
Radzę także zajrzeć do artykułów Tomasza Sałka i do książki "Zwiększanie osiągów silników" Cz. Kordziński
To by było na tyle, i tak czuję, że o czymś zapomniałem wspomnieć xD
Każda przeróbka zmniejsza żywotność silnika!!!Pamiętaj, że wszystkie modyfikacje robisz na własną odpowiedzialność.Autor tego artykułu nie ponosi żadnej odpowiedzialności za szkody powstałe przez tuning! |
|
Post został pochwalony 2 razy
Ostatnio zmieniony przez wojtekwrc dnia Sob 1:47, 16 Paź 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Pią 9:04, 22 Paź 2010 |
|
|
lord-89 |
Mega Gaduła |
|
|
Dołączył: 26 Sty 2008 |
Posty: 459 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Rymanów Zdrój/ Kraków Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
fajnie? a zrobisz to sam? czy znajdziesz pomoc kto będzie to potrafił zrobić dla jawki w Polsce? U naszych sąsiad no problem. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Pią 10:21, 22 Paź 2010 |
|
|
Thom |
Gaduła |
|
|
Dołączył: 30 Lis 2008 |
Posty: 415 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Aż mi się w głowie zakręciło od tych obliczeń, w ogóle cieniutki jestem z fizyki. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Pią 12:59, 22 Paź 2010 |
|
|
cross |
JAWA50speed |
|
|
Dołączył: 15 Lip 2008 |
Posty: 1671 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 1/5
|
Skąd: Wronki Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
To jest zbyt skomplikowane by jechało dobrze cokolwiek bo można prędzej pomylić na jakiejś cyferce niż z doświadczenia przerobić silnik... Choć nie mówię , że cześć tego jest potrzebna... |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Pią 20:01, 22 Paź 2010 |
|
|
wojtekwrc |
Początkujacy |
|
|
Dołączył: 13 Paź 2010 |
Posty: 29 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
wg. tego przerabiam swój silnik, a wyliczone z tego i przerobione tłoki sprzedałem kolegom do komarków i jawek. Dla siebie teraz myślę o tuningu mojej WSK, ale też trochę przerobie silnik od jawki . Teraz mam rozwiercony gaźnik na 18 zwiększony króciec ssący, przerobiony tłok, inną głowicę i zębatkę 10z i jeżdżę jawką na jednym kole (ale nie tą z avatara xD). Więc przyrost mocy zauważalny. A co do Czechów, to oni nie mają tak wcale łatwo z tym tuningiem jak wy myślicie, np. cylindry 70ccm wcale nie są dostępne, oni wiele części dorabiają. Mają dostępne tuningowe tłoki, pierścienie, zębatki, wały i to chyba na tyle ;/ Po prostu pakują w jawki ogromne pieniądze. |
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez wojtekwrc dnia Pią 20:04, 22 Paź 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Nie 18:54, 31 Paź 2010 |
|
|
leśnik |
Rozmowny |
|
|
Dołączył: 25 Mar 2007 |
Posty: 185 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 74 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Barlinek Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
A ja od siebie dodam tylko tyle: bardzo dobrze, że ktoś zadał sobie trud by zebrać podstawowe wzory przydatne do obliczania parametrów przerabianych części. Jeśli chcemy się na poważnie zająć tuningiem, to właśnie od tego należałoby zacząć, wtedy na pewno jest mniejsze ryzyko że nieprzemyślaną przeróbką zmarnujemy dobre części. Coś o tym wiem, bo zaczynałem zabawę z rasowaniem długo przed ukazaniem się artykułów pana Sałka w czasopismach motocyklowych. Efekty, tak jak napisałem, różne - czasem odwrotne do zamierzonych.
Drobna uwaga odnośnie wartości cieplnej świec. Podane informacje na temat ich doboru można traktować jako wskazówki, nie trzymałbym się ich sztywno - Jawka wg danych fabrycznych przy sprężaniu 9,2 ma zalecaną świecę o wartości cieplnej od 225 do 260, zależnie od pory roku (temeperatura), nastawów gaźnika, warunków jazdy itp. Większe wartości cieplne świec (zblizone do tych w pierwszym poście) polecałbym ewentualnie tym, którzy narzekają na przegrzewajacy się często silnik. Wtedy jednak może się zdarzyć, że pojawią się problemy z rozruchem, zwł. w niskiej temeperaturze. Dlatego właściwą wartość cieplną najlepiej ostatecznie dopasować doświadczalnie. Źle dobrana też może powodować straty mocy. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Nie 18:34, 05 Gru 2010 |
|
|
wojtekwrc |
Początkujacy |
|
|
Dołączył: 13 Paź 2010 |
Posty: 29 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Rozrząd dla osiągów sportowych 2T dostrojony do obrotów:"
rpm-wydech/płuki/ssący
6000-171-174/105-108/135-140
7000-175-178/109-112/141-146
8000-179-182/113-116/147-152
9000-183-186/117-120/155-167
Przy zastosowaniu membrany nie musimy przestrzegać "ssący" ale musimy zrobić otwór w nóżce tłoka po stronie kanału ssącego
Liczby podane wyżej to kąt otwarcia okien.
Kątem otwarcia okna np.wydechowego nazwiemy kąt obrotu wału korbowego mierzony od chwili gdy górna krawędź tłoka otworzy okno wydechowe, do chwili gdy tłok sunąc z powrotem zasłoni okno.
Proszę o przyklejenie tematu, ponieważ każde przeróbki muszą być oparte na obliczeniach.......w tuningu nie ma przypadkowych wymiarów wszystko da się wyliczyć. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Sob 20:00, 11 Gru 2010 |
|
|
Garry1 |
Zaawansowany |
|
|
Dołączył: 12 Wrz 2007 |
Posty: 153 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Konin |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dobra robota
Szkoda tylko że z doświadczeniem w membranach jest tak kiepsko sam teraz zastanawiam się czy zrobić porządny 2 kanałowy cylek czy dorzucić jeszcze boost port na membranie...gdyby każdy kończył swój projekt i podchodził do niego w pełni proofesjonalnie i zdał relacje jak co chodzi było by dużo więcej informacji |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Nie 8:59, 12 Gru 2010 |
|
|
Conqeror |
Rozmowny |
|
|
Dołączył: 31 Sty 2007 |
Posty: 194 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Ozorków Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
6000-171-174/105-108/135-140
7000-175-178/109-112/141-146
8000-179-182/113-116/147-152
9000-183-186/117-120/155-167
Do tej tabelki można by było podać odległości w mm od GMP ( górnej krawędzi) Zreszta mi tka odrazu wyliczyć również. Zawsze musze miec jakaś jedna dane |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Nie 10:59, 27 Kwi 2014 |
|
|
Error |
Nowicjusz |
|
|
Dołączył: 27 Kwi 2014 |
Posty: 2 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: Okolice Stalowej Woli Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Odnośnie rezonansu układu ssącego to musi on się pokrywać z rezonansem wydechu ? Czy staramy się aby wypadał w jak najniższych obrotach ? |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Wysłany: Nie 14:54, 12 Sty 2020 |
|
|
Majster |
Nowicjusz |
|
|
Dołączył: 12 Sty 2020 |
Posty: 6 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Skąd: małopolska Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
|
|
Powiny się pokrywać , wtedy mamy tzw. strojenie czyli największa efektywną sprawność napełniania cylindra. |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
Forum o Jawie 50 Strona Główna » Tuning mechaniczny
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
|
|
|
|